تفاوت نورد گرم و نورد سرد

تفاوت نورد گرم و نورد سرد در چیست؟

تفاوت نورد گرم و نورد سرد نباید با گرید فلزات اشتباه گرفت چون هرکدام میتواند گرید مجزا داشته باشند در اصله گرید همان آلیاژ فلز است.همانگونه که از اسم این دو پیداست،فرآیند نورد گرم توسط انرژی گرمایشی تحت دمای بالا و فرآیند نورد سرد در دمای اتاق و توسط انرژی های مکانیکی و هیدرولیکی صورت می گیرد.از آنجایی که فلزات سختی بالایی دارند جهت تغییر شکل در ضخامت و ابعاد خاص، نیاز به نیروی زیادی می باشد که توسط دو فرآیند ذکر شده این اتفاق صورت می گیرد.

نورد سرد چیست؟

فولاد نورد سرد cold roll steel یکی از ساختار هایی است که برای مصارف گوناگون استفاده می شود دلیل آن هم ضد زنگ بودن و سختی قابل توجه آن می باشد.

مراحل فرآیند نورد سرد به این صورت است که قلزات طی فرآیند های مکانیکی تغییر شکل می دهند و ضخامت و شکل آنها تغییر می یابد.این تغییر شکل ها می تواند در تمام مقاطع فولادی از قبیل ورق،تیرآهن،پروفیل،لوله و میلگرد صورت بگیرد.

فرآیند نورد سرد
ورق ها در اثر گذر از غلطک ها تحت کشش ها رفت و برگشنی به ضخامت مورد نظر می رسند.

مزایای نورد سرد:

از آنجایی که در این فرآیند ذوب شدنی در کار نیست شکل دقیق تر و با سختی و کارایی بالایی به دست می آید چرا که در پی کشش و کرنش های ایجاد شده آن فلز شرایط ایده آل تری نسبت به قبل پیدا می کند و سختی آن بالا می رود.اما اینکه چگونه باعث افزایش سختی می شود باید گفت که وقتی تحت فشار و کشش قرار میگرد ساختار کریستالی آن تغییر می کند و تغییر دائمی می باشد همین موضوع باعث می شود تا 20 درصد شرایط فلز بهبود بیابد و حتی در برابر خورندگی مقاوم شود.اصلی ترین تفاوت نورد گرم  و سرد می توان دانست که در ادامه توضیحات بیشتری می دهیم.

از طریق نورد سرد کاهی نقطه تسلیم فلز تا 50 درصد افزایش می یابد.اما این افزایش سختی تناسب مستقیم با مقدار  نورد دارد و لازم به ذکر است که هر چه نقطه تسلیم افزایش می یابد کارایی و شکل پذیری فلز کاهش می یابد. به همین علت از فلزات نورد سرد در مصارف گوناگونی از جمله:صنایع مبلمان،آشپزخانه،هود،سینک و اجاق گاز،صنایع هوایی و هوافضا، صنایع خودرو سازی و موارد بسیار دیگر استفاده شود.تولید ورق روغنی یکی از معروفترین محصولات تولید شده از فرآیند نورد سرد می باشد.

نورد گرم چیست؟

در این فرآیند بیلت های فولادی تا دمای 1100 درجه سانتی گراد گرم می شود و شکل خمیری به خود می گیرد تا طی فرآیند های شکل دهی به شکل مورد نظر برسند.از آنجایی که در فرآیند نورد گرم کنترل کافی روی محصول نهایی نیست شکل انتهایی منظم و صافی نخواهیم داشت و باید برخی کارها از قبیل اسید شویی؛آسیاب کردن و یا سند بلاست انجام گیرد تا سطح نهایی یکنواختی داشته باشیم.

این نوع فولاد در دمای اتاق سرد می شود و برای پایین آوردن دما از خنک کننده خاصی استفاده نمی شود چرا که تنش های زیادی به آن وارد نشود و خاصیت مقاومتی خود را حفظ کند.لازم به ذکر است که در فرآیند نورد گرم فولاد جمع می شود و کاهش ضخامت و ابعاد پیدا می کند به همین دلیل برای صنایعی که ابعاد دقیق مورد نیاز است استفاده نمی شود.

فرآیند نورد گرم
بیلت داغ شده جهت انجام فرآیند نورد گرم و شکل دهی

 

مزایای نورد گرم:

از آنجایی که در نورد گرم شکل نهایی  و سطح صافی در دسترس نیست قیمت ارزان تری دارد و می توان در ضخامت های بالا آن را تولید کرد تا در صنایعی که نیاز به فولاد های سنگین می باشد از آن استفاده کرد.همچنین در نورد گرم میتوان فولاد ها با اشکال مختلف را باهم ترکیب کرد  و به یک شکل منسجم واحد رسید.

پیش زمینه تولید محصولات نورد سرد نورد گرم می باشد یعنی اول از طریق نورد گرم به شکلی واحد میرسیم و بعد از آن در مرحله نورد سرد به محصول مورد نظر دست پیدا میکنیم.این محصول میتواند ورق انواع پروفیل ها و حتی آلیاژ های فولاد باشد.

 

 

نحوه تشخیص تفاوت نورد گرم و نورد سرد:

  1. معمولا در نورد گرم سطح کار داری زبری و پولکی و رنگ تیره می باشد اما در نورد سرد سطح کاملا صاف و براق است.
  2. معمولا ضخامت های فرآیند گرم بالا است ولی ،فرآیند گرم ظرافت بیشتری دارند و ضخامت پایین است.
  3. در فرآیند گرم لبه های کار گرد می باشد و سطح اعوجاج دارد در حالی که در فرآیند سرد گوشه های گونیا و صافی دارد.
  4. وزن قطعات فرآیند گرم بیشتر از فرآیند سرد می باشد.
اشتراک گذاری